TRINITAT

Dia 9 al 12 – 21- 24.11.18

Per mi… un lloc molt especial! Ens van recollir un taxi de 6 persones, 6 dones!  Dues altres espanyoles i dues Holandeses! Pel camí fèiem una parada a nes Nicho, un parc Natural… el camí amb el cotxe va ser molt divertit, música a tope (si, reggeton), paisatges molts verds…

El Nicho, pertany al Parc Nacional Tope de Collantes i té molts salts d’aigua que formen com unes piscines dins de serra. Amb una guia gratuïta hem fet una volta per es parc i desprès ens van donar un temps per banyar-mos…no m’he banyat en aigo tan gelada!!  OMG!!

A Trinitat mos allotjàvem a casa de na Conchita, la vam trobar a sa guia i vam telefonar des de Cienfuegos… tot una experiència també telefonar des de una cabina pública!

En aquell moment no hi era, però sa mare ens va atendre la mar de bé. Na Conchita es mestre retirada i col·labora amb un centre de joves mares que no tenen recursos.

Ses espanyoles des cotxo mos van comentar que es feia un free-tour a peu per Trinidad a les 16h, i cap allà que anàrem. Vam estar casi 3hores!!  No perquè sigui gran, sinó bé entre es tour, explicava anècdotes, feia recomanacions, desprès va començar a ploure i ens vam refugiar a un bar, i allà li férem tota classe de preguntes! jajaja

Passejant vam trobar una agència “Cubatour” i vam demanar per els tours que oferien, i vam decidir reservar el “Valle de los Ingenios” per fer l’ondemà.

Per sopar vam anar al CUBITA, un dels restaurant de la llista que havia fet n’Àngels la nit anterior, de recomanacions tant de guies, com per internet o de gent que havia estat a Trinitat.

Com deia, Trinitat va ser el nostre lloc per excel·lència!

L’excursió que férem per es Valle, bé, un poc para per lo que realment va ser, poc guia, i poca xixa, i crec que es lloc dona per molt!  Es espectacular lo que tenen, super verd tot! S’excursió consistia en visitar diferents finques de gent amb poder, es a dir, Espanyols que van anar a conquistar-ho tot! jejeje

Ens ensenyaren on cultivàvem i com produïen canya de sucre, com va haver més de 11.000 esclaus només en aquella zona, i en aquest cas, sí que ens explicaren un poc, sa vida d’un exclau, que se’ls permetia fer i no fer. Vam visitar altres tres finques i després ens dugueren a dinar a un restaurant!  Va ser divertit perquè vam xerrar amb els altres membres del grup (érem un autobús d’unes 10-12 persones) i vam compartir experiències. Després de dinar ens dugueren a una tenda de ceràmica, i allà comprarem es tassonets d’un dels còctels més bons que he provat, la “Canchanchara”.

Aquell vespre vam decidir deixar de fer dieta blanda, i anàrem a fer una copa i a veure es truiet, no mos volíem perdre res!

Es des free-tour, es jove, mos recomanà un bareto, on feien coctels a 1,50CUC! Cap allà que anàrem! jajaja trobarem un “relacions públiques” de pan i moja, i un cambrer la mar de simpàtic, a banda de que tota sa seva clientela era femina! jajajajaj

En Michael (relacions públiques) aturava a tots es grups de dones, parelles, a tothom per intentar que entressin al bar, bé entrar, no tenia puesto, t’havies de seure damunt dos caixons i a damunt s’acera!  Allà vam trobar unes catalanes que havien quedat al bar per trobar-se amb altre gent, total que diguérem d’anar a sopar tots, però el bar que ens van recomanar, a ells els va parèixer car, així que ens vam dividir.

I anàrem a “La Guitarra mia” i per fi menjarem un arròs a la cubana!! jajajajaj super super bo!!

En acabar, ens havien dit, en Michael, d’un bar per ballar salsa, “El rincón de la Salsa” i vaig disfrutar… sobretot de veure ballar!  Es vera que és un bar, on els cubans van per treure als estrangers a ballar! La música era en directe, un grup de joves, i cantàvem super be!  Vam comprar es CD i tot! 🙂

Vam escoltar dos grups, no aturava d’entrar gent! I va ser quan a davant nostro, a nes sofas, hi havia un grup de joves, un se va apropar i me va demanar si podia ballar, amb el permís de n’Angels, vaig dir que si!  no vaig poder aturar de riure! te fan sentir com si en sapiguesis i tot! I te treu un, i venen més! Si vols, no atures de ballar!! una suada! entre els nirvis i es ballar, i ses voltes, menos mal que no havia begut molt! jajajaja Tenen molta paciència, t’ensenyen, te guien… m’ho vaig passar super bé!

No vam estar gaire més perquè l’ondemà teniem una excursió contractada a les 9h!

A les 9h mos va recollir un jove i anarem a peu fins allà on havia de venir es carro, amb es que fèiem excursió. Vam dir de fer-la en carro, perquè en cavall ja ho havíem fet, però no ho recoman gens!!! Vaig acabar amb es cul fet pols, perquè es carro no té ni un cuixinet per posar es cul, i te pots imaginar si sa carretera comarcal està malament, un camí en mig des bosc com esta!! Ple de pedres, i bonys i forats, i a cada un, un cop a n’es cul!

S’excursió, com a totes, inclouen “atraccions” perquè compris o consumesquis, una per veure com es feia es jugo de canya de sucre, altre com es feia es cafè, i per fí, una cascada la Janira. S’aigo de sa cascada, on també feia com una piscina, no era tan freda com sa des NICHO i jo mi vaig banyar!  Anàvem preparades amb recanvi de roba i tal, però hi havia un munté de gent i no va ser tan guai.

Allà mos trobarem a un grup d’espanyols, que jo sincerament, els vaig veure a sa platja de Cienfuegos dos dies anteriors, i vam dir de trobar-mos es vespre tots (també hi havia dues dones d’Andalusia) per fer uns beures.

Es vespre, anàrem a fer un mojito a s’escalinata de “La casa de la Música” i desprès a sopar al “Paladar Colonial”, va estar bé, vam sopar a un balconet, però també va ser el restaurant més car de tots!

Desprès tornarem a veure en Michael i fèrem un Mojito i Canchanchara allà amb ells. A les 12h, quan tancaven, un d’ells cambrers ens va acompanyar fins a La Cueva una discoteca, que com el nom diu, està dins una Cova. I anàrem en divendres i allà hi havia una condensació.. que te caien gotes des sostre!  Allà trobarem al grup d’espanyols, i bé no vam aturar de ballar, amb un amb altres, cubans, espanyols, fins que a les 3 sa discoteca va tancar…volíem seguir d’after però… no en vam trobar cap!! jaajjaja

Al dia següent mos ho prenguérem amb calma, feia 10 dies que ens despertàvem amb despertador i per un dia el vam aturar. Desprès de berenar, reservarem es resort de “Cayo Santa María i anàrem cap a sa platja. Quan vam anar a dinar, ens tornarem a trobar als espanyols, i vam dinar plegats! Vam dir de sopar tots plegats, i de compartir taxi fins a Santa Clara al dia següent que noltros anàvem també cap allà.

Com cada vespre, ja era tradició, vam fer uns beures a nes nostre bar abans d’anar a sopar. Anàrem a sa pizzeria (on es vespre abans havíem fet el resopon! jajaja) no va ser molt allà però molt barata!  Desprès tots pujaren a la Cueva altre vegada però noltros vam dir de anar a dir adéu a nen Michael i en Marlon, ja que l’ondemà de prest ja partíem cap a Santa Clara.

No sé com expressar sa sensació que vaig tenir quan els vaig dir adeu i vaig saber que no els tornaria a veure, aquells 3 dies tan intensos, s’havien convertit en part de família, havíem xerrat molt, explicat moltes coses, que volien fer allà, quins plans tenien, ses seves vides… Eren molt joves, i algun d’ells un sentiment sobre-protector cap a sa seva família, sobretot la mare, fills de families desestructurades que fan lo que poden per tirar envant!

Aquell vespre, no vam tancar la Cueva, però casi casi!